ြမန်မာ / ဗမာနှင့်​​ နိုင်ငံ​​​ေတာ်အမည်

ြမန်မာ "ြမန်မာ" ဟူ​ေသာ အက္ခရာ​ေရး​ထံုး​သည် "လူမျိုး​အမည်၊​ နိုင်ငံအမည်" အြဖစ် ပုဂံ​ေခတ်​ေကျာက်စာများ​မှ စတင်၍ လွတ်လပ်​ေရး​ကာလ အထိ တစဉ်တဆက်တည်း​ ​ေရး​သား​ခဲ့​သည်။ အရပ်သံုး​စကား​ အြဖစ် "ဗမာ" ဟု ​ေြပာဆို​ေခါ်​ေဝါ်​ေနြကသည်လည်း​ ရှိ၏။ မြငင်း​ဆိုပါ။ သို့​ေသာ် အက္ခရာ​ေရး​ထံုး​၊​ ထီး​သံုး​နန်း​သံုး​ (ရံုး​သံုး​) သည် "ြမန်မာလူမျိုး​၊​ ြမန်မာနိုင်ငံ" သာ ရှိ၏။

"ဗမာ" ဟူ၍ စာတတ်​ေပတတ် ပုဂ္ဂိုလ်၊​မူး​မတ် အစိုး​ရမင်း​များ​က မသံုး​ြက၊​ မ​ေရး​ြက။ "ဗမာ" ဟူသည် ြဗဏ္မာမှ ဆင်း​သက်​ေကာင်း​ ဆင်း​သက်နိုင်မည်။ သို့​ေသာ် ြမန်မာစာ​ေပဟု မား​မား​မတ်မတ်​ေပါ်လာ​ေသာ အ​ေနာ်ရထာပုဂံ​ေခတ်မှ စတင်၍ "ြမန်မာလူမျိုး​၊​ ြမန်မာနိုင်ငံ"သာလျှင် အက္ခရာ​ေရး​ထံုး​၊​ ရံုး​သံုး​ (ဝါ) ထီး​နန်း​သံုး​ြဖစ်သည်။

သီ​ေပါမင်း​ပါ​ေတာ်မူသည်အထိ တိုင်း​ရင်း​သား​အား​လံုး​ ပါဝင်​ေသာအမည်ကို မည်သည့်​ဘုရင်မှ အဓိပ္ပာယ်ဖွင့်​ဆို သတ်မှတ်​ေပး​သွား​ြခင်း​မရှိ။ ြမန်မာြပည်၊​ ရှမ်း​ြပည်၊​ ရခိုင်ြပည်ဟူ​ေသာ လူမျိုး​အမည်ကိုသာ နိုင်ငံအမည် သတ်မှတ်ခဲ့​ြကသည်။

​ေရှး​က လူမျိုး​တမျိုး​တည်း​ ​ေနထိုင်ြပီး​ တထီး​တနန်း​ မင်း​အစိုး​ရရှိ​ေသာ သီး​ြခား​ နယ်​ေြမကို ရှမ်း​ြပည်၊​ မွန်ြပည်၊​ ရခိုင်ြပည်ဟု သတ်မှတ်ြကသည်။ ထိုစဉ်က တိုင်း​ရင်း​သား​ဟူ​ေသာ သတ်မှတ်ချက်မရှိ။ လူမျိုး​ (၁၀၁)ပါး​ စသည်ြဖင့်​ လူမျိုး​သတ်မှတ်ချက်သာရှိ၏။

ထိုလူမျိုး​တမျိုး​က တြခား​လူမျိုး​၏ နယ်​ေြမကို သိမ်း​ပိုက်​ေသာအခါလည်း​ရှိသည်။ ထိုအခါ စစ်နိုင်လူမျိုး​၏ အမည်ကို နိုင်ငံ၏ အမည်အြဖစ် ​ေယဘုယျ သိမ်း​ြကံုး​ သတ်မှတ်​ေခါ်​ေဝါ်ြက​ေသာ်လည်း​ ရှမ်း​ြပည်၊​ မွန်ြပည်၊​ ရခိုင်ြပည်ဟူ​ေသာ အမည်ကို ပယ်ဖျက်ြခင်း​မရှိ​ေြခ။ ထိုကာလတွင် ြပည်နယ်ခွဲ သတ်မှတ်မှုမရှိ။




သက္ကရာဇ် ၈၁၇ ရခိုင်ဘုရင် ဘ​​ေစာြဖူမင်း​​ လက်ထက် အမတ်ြကီး​​ ဘဒူမင်း​​ညို၏ ရခိုင်မင်း​​သမီး​​ ဧချင်း​​ ​​ေခါ် ​​ေမာက်​​ေတာ် ဧချင်း​​



၁၇၉၉ ထုတ် Francis Buchanan ​ေရး​သား​သည့်​ "A Comparative Vocabulary of Some of the Languages Spoken in the Burma Empire " စာအုပ်

ဗမာ

လူမျိုး​အား​လံုး​ပါဝင်​ေရး​ မူဝါဒ နှင့်​ အမည်သစ် သတ်မှတ်မှုမှာ ၁၉၃ဝတွင် ​ေရှး​ရိုး​စဉ်လာမှ ခွဲထွက်ြပီး​ စည်း​လံုး​မှုတည်​ေဆာက်လို​ေသာ ပညာတတ်လူငယ်တစုမှ စတင်ြကိုး​စား​ခဲ့​သည်။ လူထုပွဲတခုတွင် "ဒို့​ဗမာ" ဟု ဟစ်​ေြကွး​သံြကား​ြပီး​ ထိုအမည်သစ် စိတ်ကူး​ရလာြကသည်။

အသစ်အဆန်း​ရှာ​ေဖွမည့်​အစား​ နှုတ်ကျိုး​ေန​ေသာ ထိုအာ​ေမဒိဋ်သံကို ြပည်သူအား​လံုး​၏အမည်သစ် အြဖစ် သတ်မှတ်ရန် ဆံုး​ြဖတ်ြကသည်။ ြပည်သူအား​လံုး​ဆိုသည်မှာ (ယ​ေန့​သတ်မှတ်​ေသာ တိုင်း​ရင်း​သား​များ​ သာမက) တြပည်လံုး​ရှိ ြပည်သူအား​လံုး​ကို ရည်ရွယ်သည်။လူမျိုး​ ခွဲြခား​မှုမရှိ။

"ဗမာ" ဟူ​ေသာ အရပ်သံုး​စကား​ကို ထီး​သံုး​နန်း​သံုး​ (ရံုး​သံုး​) အြဖစ် နိုင်ငံ​ေရး​ရည်ရွယ်ြဖင့်​ ြပည်သူ့​အမည်သစ်အြဖစ် သတ်မှတ်ြကြခင်း​ြဖစ်သည်။ ယ​ေန့​ေခတ် "ပဲခူး​"ကို "ပဂိုး​" အြဖစ် ပံုနှိပ်လျှင် သတ်ပံုမှား​သည်ဟု ​ေဝဖန်ြကလိမ့်​မည်။ ထို​ေခတ်တွင်လည်း​ ​ေတာြခံုြကား​က "ဗမာ"ကို စာရွက်​ေပါ်တင်လာ​ေသာ အခါ စာတတ်​ေပတတ် လူြကီး​များ​မှ ​ေဝဖန်ကန့်​ကွက်ြကသည်။ ဤကား​ ​ေခတ်စမ်း​တီတွင်မှုတည်း​။

တြခား​အမည် မရှာဘဲ အဘယ့်​ေြကာင့်​ "ဗမာ"ကို ​ေရွး​ချယ်သနည်း​။ စဉ်း​စား​စရာ ြဖစ်​ေပမည်။ အကယ်၍ လံုး​ဝြပည်သူနှင့်​ မနီး​စပ်​ေသာ အသစ်အဆန်း​ကို တီတွင်ပါက ြပည်သူြကား​ ကျယ်ြပန့်​ ​ေပါက်​ေြမာက်မည်မဟုတ်။ သို့​တိုင် "ဗမာ" အမည် နှင့်​ ဝါဒကို လူသိများ​ေစရန် "တို့​ဗမာ" သီချင်း​ြဖင့်​ အခမ်း​အနား​ကျင်း​ပကာ လှံု့​ေဆာ်ြမှင့်​တင်ခဲ့​ရသည်။ တို့​ဗမာသီချင်း​သည် ရိုး​ရိုး​သီချင်း​ မဟုတ်၊​ ဝါဒြဖန့်​ သီချင်း​ြဖစ်သည်။ အစည်း​အရံုး​ထက် သီချင်း​က ​ေရှး​ပိုကျသည်။ အစည်း​အရံုး​ ရံုး​ခန်း​ မထူ​ေထာင်နိုင်ခင် သီချင်း​က ထွက်နှင့်​ြပီး​ ြဖစ်သည်။ မူလရည်ရွယ်အဓိပ္ပာယ်ကို သီချင်း​တွင် "တိုင်း​ရင်း​သား​စံုညီ တို့​ြပည်လို့​ မှတ်ထင်၊​ တို့​ဗမာခင်" ဟု အတိအလင်း​ေဖာ်ြပခဲ့​သည်။

ထိုနည်း​တူ မူလအဓိပ္ပာယ်ရှိြပီး​ အမည်တခုကို ရည်ရွယ်အဓိပ္ပာယ်သို့​ ​ေြပာင်း​လဲတီတွင်မှု များ​စွာြပုလုပ်ခဲ့​သည်။

အထင်ရှား​ဆံုး​ သာဓက တခုမှာ "သခင်" ​ေဝါဟာရြဖစ်သည်။ မူလအဓိပ္ပာယ် "သခင်" သည် ပုဂ္ဂလိကပိုင်သ​ေဘာ ​ေဆာင်သည်။ တဦး​တ​ေယာက်၏ ပိုင်ဆိုင်မှု သ​ေဘာ​ေဆာင်သည်။ တို့​ဗမာဝါဒမှ သတ်မှတ်​ေသာ "သခင်"သည် ြပည်သူပိုင်၊​ အများ​ပိုင်သ​ေဘာ​ေဆာင်သည်။ တတိုင်း​ြပည်လံုး​၏ အရှင်သခင်သည် တဦး​တ​ေယာက်တဖွဲ့​ပိုင် မဟုတ်၊​တိုင်း​ရင်း​သား​နှင့်​ ြပည်သူလူထု အများ​ပိုင်ြဖစ်သည်။ ြပည်သူသည် သခင်ြဖစ်သည်၊​ "ဗမာ" သည် သခင်ြဖစ်သည်။ ဤကား​ တဦး​ပိုင် ရှင်ဘုရင်သခင်ကို ပလ္လင်​ေပါ်က ဆွဲချလိုက်ြခင်း​ ြဖစ်သည်။

အုပ်ချုပ်သူတို့​သည် ြပည်သူ့​အခွန်ကို စား​ြက၏။ ြပည်သူ့​​အ​ေစခံြဖစ်၏ ဟု ​ေြပာင်​ေြပာင်တင်း​တင်း​ ရည်ရွယ်​အဓိပ္ပာယ် ဖွင့်​ဆိုခဲ့​သည်။ အုပ်ချုပ်သူသည် အ​ေစခံ၊​ အအုပ်ချုပ်ခံ ြပည်သူသည် သခင် ဟူ​ေသာ ဝါဒကို အဘယ်​အာဏာရှင်​အစိုး​​ရက ြကိုက်မည်နည်း​။

မြကိုက်၍ ကိုလိုနီ​ေခတ်၊​ မ-ဆ-လ​ေခတ်တွင် မတရား​အသင်း​ ​ေြကညာခံရ၏၊​ သမိုင်း​ေဖျာက်ခံရ၏။ ​ေဖျာက်မရ​ေသာ အမည်ကို မလိမ့်​တပတ် ဖလှယ်ခံရ၏။ [ လွတ်လပ်​ေရး​ရြပီး​အထိ (၁၉၄၈ လွတ်လပ်​ေရး​ေြကညာစာတမ်း​တွင်ပင်) ြမန်မာလူမျိုး​ဟု တရား​ဝင်သံုး​စွဲဆဲြဖစ်၏။ ] မ-ဆ-လ ​ေခတ်​ေရာက်မှသာ ြပည်သူ့​ကိုယ်စား​ြပု ဗမာ​အမည်ကို ဗမာလူမျိုး​အမည်အြဖစ် မလိမ့်​တပတ် ဖလှယ်ခံရ၏။

မူလအဓိပ္ပာယ် ​ေဝါဟာရရှု​ေထာင့်​မှ ြကည့်​လျှင် "သခင်" ကို တို့​ဗမာအစည်း​အရံုး​က တီတွင်သည် မဟုတ်။ သခင်အမည် ​ေရှ့​တပ်​ေခါ်ြခင်း​သည်လည်း​ တို့​ဗမာအစည်း​အရံုး​က စတင်ခဲ့​သည် မဟုတ်။ "ဝဏ္ဏ​ေသး​"ရွာတွင် ရွာသား​တိုင်း​ နာမည်​ေရှ့​တွင် "သခင်" တပ်​ေခါ်​ေသာ ဓ​ေလ့​ရှိခဲ့​ြပီး​ ြဖစ်သည်။

သို့​ဆိုလျှင် တို့​ဗမာအစည်း​အရံုး​သည် မည်သည်​ကို တီတွင်သနည်း​။ နိုင်ငံ​ေရး​​သ​ေဘာ​ပါ​ေသာ ရည်ရွယ်​အဓိ​ပ္ပာယ်​ကို ပထမ​ဆံုး​ သတ်မှတ်ြခင်း​ြဖင့်​ အမည်​သစ် တီတွင်ြခင်း​ြဖစ်သည်။

ထိုနည်း​တူ "အတွင်း​ေရး​မှူး​"၊​ "အမှတ်စဉ်" စ​ေသာ ​ေဝါဟာရများ​ကို တီတွင်ခဲ့​သည်။

အုပ်ချုပ်​ေရး​သီး​ြခား​ြဖစ်​ေသာ ​ေတာင်တန်း​သား​တို့​ ဆန္ဒပါဝင်သ​ေလာဟု ​ေမး​ြက​ေပလိမ့်​မည်။ ပညာတတ် လူငယ် တစုမှ သတ်မှတ်ြခင်း​ြဖစ်ပါသည်၊​ ရန်ကုန်ရှိ အိမ်​ေလး​တလံုး​မှ စတင်ပါသည်။ သတ်မှတ်​ေနစဉ် နယ်ြခား​ေဒသ မဆိုထား​နှင့်​ ရန်ကုန်ြမို့​ရှိ လူထုပင် မသိလိုက်ပါ။ ထို့​အတွက် ဝါဒြဖန့်​ရပါသည်။

သီချင်း​ေရး​စပ်၍ ​ေရွှတိဂံု၊​ ​ေကျာင်း​သား​သမဂ္ဂမှစ၍ ​ေတာြမို့​မကျန် ​ေနရာအနှံ့​ သီချင်း​ဆိုြပ၊​ ရှင်း​လင်း​ြပရပါသည်။ လက်ခံသူရှိသလို၊​ လက်မခံသူများ​လည်း​ ရှိပါသည်။ ကန့်​ကွက်ြကသူများ​တွင် ပညာတတ် ြမန်မာအမျိုး​သား​ြကီး​များ​ပင် ပါဝင်ပါသည်။လ ( ြမန်မာ့​အလင်း​ဦး​စိန် နှင့်​ ဦး​ဘ​ေဖတို့​က ​ေတာသံုး​ရပ်သံုး​စကား​ကို စာ​ေပထဲဆွဲ​ေခါ်ြပီး​ ြမန်မာ​ေဝါဟာရကို မဖျက်စီး​ရန် သခင်လူငယ်​ေတွကို အြပင်း​အထန်ကန့်​ကွက်ခဲ့​ြကသည်။ ြမန်မာ့​အလင်း​သတင်း​စာမှ ြပည်သူများ​အား​ လွဲမှား​ေသာအမည်ရှိ ထိုအဖွဲ့​အစည်း​၌ မပါဝင်ြကရန် ​ေဆာ်ဩ​ေရး​သား​ခဲ့​သည်။ ဦး​ဘ​ေဖဦး​​စီး​ေသာ သူရိယသတင်း​စာမှလည်း​ တို့​ဗမာအစည်း​အရံုး​သတင်း​များ​ ​ေဖာ်ြပရာတွင် "တို့​ဗမာ" အစား​ "တို့​ြမန်မာ" ဟု ၁၉၃၆ ဝန်း​ကျင်အထိ ​ေြပာင်း​လဲပံုနှိပ်ခဲ့​သည်။)

45. Ibid, p. 3.

46. Thuriya, dated 24. 7. 36, pp. 11-2, 27. 7. 36, p. 50, 31. 7. 36, pp. 13-4.)

(ဦး​) ​ေဇာ်စိုး​ဝင်း​ "ြမန်မာ​အမျိုး​သား​ေရး​လှုပ်ရှား​မှုတွင် တို့​ဗမာ​အစည်း​​အရံုး​ နှင့်​ သခင်​များ​ ​ေပါ်ထွန်း​​​လာြခင်း​​စာ​တမ်း​"



စ​​ေနနဂါး​​နီ ဂျာနယ်မှ အတွဲ ၂ အမှတ် ၂၄ ၊​ ၁၉၄၀ နိုဝင်ဘာ ၁၆

သို့​​​ေသာ် ​​ေအာင်ြမင်ပါသည်။လူမျိုး​​စံ​ု ရှမ်း​​၊​မွန်၊​ ရခိုင် စ​​ေသာ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​များ​​ သာမက ကုလား​​၊​တရုတ်လူမျိုး​​များ​​ပင် ပါဝင်လက်ခံ​ြပီး​​ သခင်ဘွဲ့​​ ခံ​ြကသည်။ အဘယ့်​​​ေြကာင့်​​နည်း​​။ ရည်ရွယ်ရာ ​​ေစတနာမှန်​​ေသာ​​ေြကာင့်​​ ြဖစ်သည်။ အစည်း​​အရံ​ုး​​အင်အား​​ြကီး​​ထွား​​လာြပီး​​ "ဗမာ"​​ေဝါဟာရကို သတင်း​​စာများ​​ကပါ ပံ​ုနှိပ်သံ​ုး​​စွဲလာြကသည်။

​​ေဒါက်တာဘ​​ေမာ် အစရှိ ပညာတတ်များ​​လက်ခံ​လာြပီး​​ ဗမာအမည်ြဖင့်​​ အဖွဲ့​​အစည်း​​များ​​စွာ​​ေပါ်​​ေပါက်ခဲ့​​သည်။ နိုင်ငံ​လံ​ုး​​ဆိုင်ရာ ညီလာခံ​ြကီး​​များ​​ကျင်း​​ပနိုင်ြပီး​​ ဆရာစံ​၊​ ၁၃၀၀ ြပည့်​​အ​​ေရး​​​ေတာ်ပံ​ုမှသည် ရဲ​​ေဘာ်သံ​ုး​​ကျိပ်၊​ ဗမာ့​​တပ်မ​​ေတာ်အလယ်၊​ လွတ်လပ်​​ေရး​​အဆံ​ုး​​ ဦး​​​ေဆာင်နိုင်ခဲ့​​သည်။

ရည်ရွယ်အဓိပ္ပာယ်ကို ပွင့်​​လင်း​​စွာချြပနိုင်ြခင်း​​​ေြကာင့်​​ သိ၍ ြကိုက်၍ လိုက်ြကြခင်း​​ ြဖစ်သည်။ မလိမ့်​​တပတ်မလုပ်။

သို့​​ဆိုလျှင် ဒို့​​ဗမာအမည်ကို တိုင်း​​ရင်း​​သား​​အား​​လံ​ုး​​ ​​ေကျနပ်ပါ၏​​ေလာ။ ဆန္ဒပါ ပါ၏​​ေလာ။ ြပည်သူ့​​ဆန္ဒကို ​​ေဖာ်ထုတ်ရာတွင် မဲ​​ေပး​​ြခင်း​​ စနစ်သည် ကိရိယာတခုသာ ြဖစ်သည်။ သခင်​​ေပါက်စ ​​ေထာင်​​ေြခာက်လ​​ေခတ်၊​ ြပည်မ​​ေတာင်တန်း​​ခွဲြခား​​​ေသာ​​ေခတ်တွင် မဲစနစ်ကို အသံ​ုး​​မြပုနိုင်။ လူထုလိုက်ပါကျင့်​​သံ​ုး​​မှုကို ြကည့်​​ြပီး​​ သိသာနိုင်ပါသည်။

သတိြပုရန်မှာ"ဗမာ" အမည် တီတွင်ြခင်း​​သည် တစိတ်တပိုင်း​​သာြဖစ်သည်။ အဓိကမှာ သခင်ဝါဒြဖစ်သည်။ တို့​​ဗမာဝါဒ ကျင့်​​သံ​ုး​​နိုင်ြခင်း​​သည် ပင်မရည်ရွယ်ချက်ြဖစ်သည်။

အမည်သစ် အသံ​ုး​​ြပုရာ၌ ​​ေရာ​​ေထွး​​မှုများ​​ရှိသည်။ တြပည်လံ​ုး​​ ကျယ်ြပန့်​​လာသည်နှင့်​​ အမျှ အချို့​​သူများ​​သည် "ြမန်မာ" "ဗမာ" လူမျိုး​​၊​ နိုင်ငံ​ ​​ေရာ​​ေထွး​​​ေရး​​သား​​မှုများ​​ရှိလာသည်။ သမိုင်း​​မမှီသူ ​​ေနှာင်း​​​ေခတ်လူတို့​​ မျက်စိလည်စရာြဖစ်လာသည်။





နိုင်ငံ​အမည်

ကိုလိုနီ​​ေခတ် ထီလက်မှတ် ၁၉၃၉

ကိုလိုနီ​​ေခတ်တွင် အဂင်္လိပ်တို့​​က နိုင်ငံ​အမည်ကို "ြမန်မာနိုင်ငံ​" ဟုသာ သံ​ုး​​စွဲသည်။ "ဗမာနိုင်ငံ​"ဟု မသံ​ုး​​နှုန်း​​​ေချ။ တို့​​ဗမာအစည်း​​အရံ​ုး​​မှ တီတွင်​​ေသာ "ဗမာ" အမည်ကို ၁၉၄၃ ဂျပန်မှ ​​ေပး​​​ေသာ လွတ်လပ်​​ေရး​​တွင် စတင်အသံ​ုး​​ြပု၏။ "ဗမာနိုင်ငံ​​​ေတာ်" ဟု ဗိုလ်ချုပ်​​ေအာင်ဆန်း​​၊​ သခင်ကိုယ်​​ေတာ်မှိုင်း​​၊​ သခင်နု စ​​ေသာ လွတ်လပ်​​ေရး​​​ေခါင်း​​​ေဆာင်တို့​​ သတ်မှတ်ြက၏။ ြပည်သူ့​​"ဗမာ" အမည်သည် ြပည်သူြကား​​မှ နိုင်ငံ​​​ေတာ်အစိုး​​ရအထိ ​​ေရာက်ရှိခဲ့​​သည်။

ထို​​ေခါင်း​​​ေဆာင်တို့​​ပင် ၁၉၄၈ အဂင်္လိပ်မှ ​​ေပး​​​ေသာ လွတ်လပ်​​ေရး​​တွင် "ြပည်​​ေထာင်စုြမန်မာနိုင်ငံ​​​ေတာ်" ဟု သတ်မှတ်ြပန်သည်။ အဘယ်သို့​​နည်း​​။ မည်သို့​​ ကွာြခား​​သနည်း​​။

၁၉၄၃ နိုင်ငံ​အမည် "ဗမာ"ဟူသည် တိုင်း​​ရင်း​​သား​​ြပည်သူအ​​ေပါင်း​​ကို ရည်ရွယ်​​ေြကာင်း​​ ရှင်း​​ြပြပီး​​ြဖစ်သည်။

​​ေရှး​​ယခင်က ဂျပန်ဥပ​​ေဒ ြပဒါန်း​​ထား​​ြခင်း​​ မရှိခဲ့​​၍ ဂျပန်ထံ​မှ ယူ​​ေသာ လွတ်လပ်​​ေရး​​ကား​​ ဥပ​​ေဒ​​ေြကာင်း​​အရ ညှိယူရန် မလိုအပ်​​ေပ။ "ဗမာ" ကိုယ်၌က ြပည်​​ေထာင်စုသ​​ေဘာ သက်ဝင်ြပီး​​ ြဖစ်သည်။

၁၉၄၈ နိုင်ငံ​အမည်ကို သတိထား​​ြကည့်​​လျှင် "ြပည်​​ေထာင်စု" ဟူ​​ေသာ ​​ေဝါဟာရ ပါဝင်လာ​​ေြကာင်း​​ ​​ေတွ့​​ရမည်။ (၁) အဂင်္လိပ်ထံ​မှ လွဲ​​ေြပာင်း​​ယူြခင်း​​ြဖစ်ြခင်း​​​ေြကာင့်​​ နဂိုြပဒါန်း​​ထား​​​ေသာ အဂင်္လိပ်ဥပ​​ေဒများ​​နှင့်​​ လိုက်​​ေလျာညီ​​ေစရန် "ြမန်မာနိုင်ငံ​" (၂) ထို "ြမန်မာနိုင်ငံ​" ြပည်မအား​​ ​​ေတာင်တန်း​​​ေဒသပူး​​​ေပါင်း​​သြဖင့်​​ "ြပည်​​ေထာင်စု" ဟူ​​ေသာ ​​ေဝါဟာရ နှစ်မျိုး​​ြဖင့်​​ ​​ေပါင်း​​စုထား​​ြခင်း​​ြဖစ်သည်။

( ၁၉၄ရဖွဲ့​​စည်း​​ပံ​ုအ​​ေြခခံ​ဥပ​​ေဒတွင် "ြမန်မာနိုင်ငံ​"ဟူ​​ေသာ စကား​​ရပ်သည် ၁၉၃၅ ြမန်မာနိုင်ငံ​ စီမံ​အုပ်ချုပ်မှု ဥပ​​ေဒကို ရည်ညွန်း​​ချက်ပါဝင်သည်။)

၁၉၄၈ အမည်ြဖစ်​​ေသာ "ြပည်​​ေထာင်စု+ ြမန်မာ"ကို ပူး​​တွဲ​​ေခါ်ရမည်။ "ြမန်မာနိုင်ငံ​" ဟု ခွဲြခား​​ မ​​ေခါ်သင့်​​။ "ြမန်မာနိုင်ငံ​" ချည်း​​သက်သက် သံ​ုး​​စွဲလျှင် ြပည်မ​​ေန ြမန်မာလူမျိုး​​ကိုသာ အဓိက ရည်ရွယ်ရာ ​​ေရာက်သည်။ မြပည့်​​စံ​ု။ ခွဲြခား​​​ေခါ်​​ေသာ​​ေြကာင့်​​ ြပသနာတတ်ခဲ့​​သည်။ ၁၉၆၂ တွင် ကုလသမဂ္ဂသို့​​ တင်သွင်း​​​ေသာ နိုင်ငံ​အမည်တွင် "ြပည်​​ေထာင်စု"ကို ချန်လှပ်ြပီး​​ "ြမန်မာနိုင်ငံ​ = Burma " ဟုသာ ​​ေရး​​သား​​မိ၍ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​တို့​​ ကန့်​​ကွက်ခဲ့​​ြကသည်။

လူမျိုး​​အမည်

အထက်တွင် နိုင်ငံ​အမည်ကို ရှင်း​​လင်း​​ြပီး​​ ြဖစ်သည်။ လူမျိုး​​အမည်ကို ဆက်လက် သံ​ုး​​သပ်ရ​​ေသာ်.....

တို့​​ဗမာ​​ေခတ်အလွန်တွင် သတင်း​​ဂျာနယ်နှင့်​​ ြပည်သူအြကား​​ လူမျိုး​​အမည်ကို ြမန်မာ-ဗမာ​​ေရာ​​ေထွး​​ အသံ​ုး​​ြပုလာြကသည်။ ရည်ရွယ်ချက်မရှိ၊​ မသိ၍​​ေသာ်လည်း​​​ေကာင်၊​ အမှတ်မဲ့​​​ေသာ်လည်း​​​ေကာင်း​​ မှား​​ယွင်း​​တတ်ြကသည်။ တရား​​ဝင် "ဗမာ"လူမျိုး​​ဟု အစိုး​​ရမှ ထုတ်ြပန်ြခင်း​​မရှိ။ ြမန်မာဘုရင်မှအစ၊​ အဂင်္လိပ်အစိုး​​ရအလယ်၊​ ဖ-ဆ-ပ-လအစိုး​​ရ အဆံ​ုး​​ အစိုး​​ရကိုယ်တိုင် "ြမန်မာ"လူမျိုး​​ဟုသာ အစဉ်အဆက် သံ​ုး​​စွဲခဲ့​​သည်။ လွတ်လပ်​​ေရး​​​ေြကညာစာတမ်း​​တွင် "ြပည်​​ေထာင်စုြမန်မာနိုင်ငံ​"၊​ " ြမန်မာလူမျိုး​​" ဟု အတိအလင်း​​ပါရှိသည်။

ဦး​​​ေနဝင်း​​ အစိုး​​ရ လက်ထက်မှ စ၍ လူမျိုး​​အမည်ကို "ဗမာ" ဟု မသိမသာ ဖလှယ်ထုတ်ြပီး​​ နဝတ-နအဖ စစ်အစိုး​​ရလက်ထက်တွင် ဥပ​​ေဒထုတ်၍ ​​ေြပာင်း​​လဲခဲ့​​သည်။တို့​​ဗမာအစည်း​​အရံ​ုး​​ကဲ့​​သို့​​ ရည်ရွယ်အဓိပ္ပာယ်ကို မထုတ်ြပန်၊​ မဖွင့်​​ဆို။ ၁၉၄၇ တိုင်း​​ြပုြပည်ြပုလွတ်​​ေတာ်ကဲ့​​သို့​​ ြပည်သူ့​​ဆန္ဒမပါဝင်။

ဤသို့​​အား​​ြဖင့်​​ သမိုင်း​​မှတ်တမ်း​​ ရာဇဝင် အဆက်ဆက်ပါ "ြမန်မာ"လူမျိုး​​သည် တိုင်း​​ရင်း​​သား​​အား​​လံ​ုး​​အမည်ြဖစ်သွား​​သည်။ ြမန်မာဘုရင်တို့​​သည် တိုင်း​​ရင်း​​သား​​အား​​လံ​ုး​​၏ မင်း​​တရား​​များ​​ြဖစ်သွား​​သည်။ ရာဇာဓိရာဇ်အ​​ေရး​​​ေတာ်ပံ​ုလာ မွန်-ြမန်မာစစ်ပွဲသည် လူမျိုး​​ နှစ်မျိုး​​ြကား​​ စစ်ပွဲမဟုတ်​​ေတာ့​​။ မွန်က တဘက်၊​ ြမန်မာဟူ​​ေသာ တိုင်း​​ရင်း​​သား​​​ေပါင်း​​စံ​ုက တဘက်တိုက်​​ေသာ စစ်ပွဲြဖစ်သွား​​သည်။ တို့​​ဗမာအစည်း​​အရံ​ုး​​ သမိုင်း​​​ေပျာက်ကွယ် သည့်​​​ေနာက် ြမန်မာလူမျိုး​​တို့​​သည်လည်း​​ ြမန်မာ-ဗမာ မ​​ေရရာ​​ေသာ လူမျိုး​​ြဖစ်သွား​​​ေတာ့​​မည်။

အချုပ်ဆိုရ​​ေသာ် "ြမန်မာ"သည် လူမျိုး​​အမည် ြဖစ်​​ေြကာင်း​​၊​ နိုင်ငံ​အမည်ြဖင့်​​ကား​​ "ြပည်​​ေထာင်စုြမန်မာနိုင်ငံ​" နှင့်​​ "ဗမာနိုင်ငံ​" သည် သ​​ေဘာသဘာဝ အတူတူပင် ြဖစ်​​ေြကာင်း​​၊​ ြမန်မာနိုင်ငံ​ဟု သီး​​ြခား​​မသံ​ုး​​စွဲသင့်​​ပဲ "ြပည်​​ေထာင်စု" ဟူ​​ေသာ နာမဝိ​​ေသသနြဖင့်​​ အြမဲယှဉ်တွဲ​​ေခါ်​​ေဝါ်သင့်​​​ေြကာင်း​​၊​ ဗမာနိုင်ငံ​ဟူသည် မူလရည်ရွယ်အဓိပ္ပာယ်၌ပင် ြပည်​​ေထာင်စုသ​​ေဘာ ကိန်း​​ဝပ်ြပီး​​ြဖစ်​​ေြကာင်း​​ တင်ြပလိုက်ပါသည်။

ြမန်မာ ​​ေဝါဟာရ သမိုင်း​​​ေြကာင်း​​ နှင့်​​ ဒို့​​ဗမာ



၁၉၄၃ ခုနှစ် စာပို့​​တံ​စိပ်​​ေခါင်း​​ နှင့်​​ စာအိတ်

​​ေရး​​သား​​သူ - ဗမာ့​​သား​​

0 comments:

Post a Comment



Ayar Myanmar Unicode Font
Zawgyi Font
Ayar Online Editor
Ayar Online Converter
Ayar Online Dictionary
Ayar Myanmar Unicode Group